Paine si desert

paine artizanala din apa, faina si seminte de…dragoste

Paine cu seminte (Sourdough Seed Bread)

Daca bine imi amintesc am promis ca postez formula pentru painea cu seminte. Este una din favoritele mele. Nu este un aluat foarte greu de lucrat desi trebuie avuta mare atentie cand lucrezi cu seminte dar credeti-ma ca eforturile sunt rasplatite pe masura. E o nebunie cum miroase in casa atunci cand se coace.

Ce este nou in metoda de pregatire, este soaker-ul. Cand folosim seminte sau diferite cereale le lasam in apa rece sau calduta la inmuiat inainte de a le folosi in formula finala de aluat. Daca nu le inmuiem atunci incorporarea lor este dificila si vor absorbi apa din aluat iar acesta va deveni uscat.

Pentru pre-ferment (maia):

– 136 g faina alba

– 170 g apa

– 30 g maia

Soaker:

– 60 g in

– 190 g apa la temperatura camerei

Pentru aluatul final:

– 700 g faina alba

– 75 g faina integrala de secara

– 100 g samburi de floarea soarelui prajiti

– 50 g susan prajit (mare grija ca se poate arde usor; e gata cand are o culoare usor maronie)

– 300 g apa (cu o rezerva de 40g)

– 11 g sare

– tot soakerul de mai sus

– toata maiaua de mai sus.

Metoda preparare:

1) Pregatim maiaua cu 8-12 ore inainte sa facem aluatul final. Amestecam faina, apa si maiaua mama intr-un borcan, acoperim cu capac si lasam la temperatura camerei.

2) Pregatim soakerul in acelasi timp cu pre-fermentul si lasam la temperatura camerei pana este gata si prefermentul.

3) Intr-o tigaie prajim samburii de floarea soarelui iar apoi susanul. Lasam la temperatura camerei.

4) Aluatul final. Cand prefermentul este acoperit cu bule deci este in forma maxima, il amestecam cu apa, faina si soakerul, in afara de sare. Il acoperim cu un stergar umed si-l lasam pana faina este hidratata in totalitate (cca 40 min, metoda se numeste autolyse). Adaugam sarea, samburii de floarea soarelui si susanul si framantam pana obtinem un aluat cu gluten moderat dezvoltat (eu l-am framantat aproximativ 10 min cu mana, direct in bol).

5) Formam o bila de aluat pe care o lasam la dospit intr-un bol uns cu foarte putin ulei pentru cca. 2 ore si jumatate. In timpul fermentarii am aplicat doua strech&fold la interval de 50 de minute.

6) Impartim aluatul in doua parti pentru pre-shape. I-am dat forma rotunda si-l lasam pe masa de lucru usor infainata pentru 20 min sa se relaxeze.

7) Apoi i-am dat forma batard si l-am pus in doua bannetoane (cosuri pentru fermentarea finala) cu sigiliul in sus.

8) La frigider pentru 8 ore iar inainte de coacere l-am lasat 1 ora la temperatura camerei.

9)Cu 30 de minute inainte  am incalzit cuptorul la 250 grade C si am pregatit metoda cu aburi. Tavita cu apa in partea cea mai de jos a cuptorului.

8) Crestam painea si coacem painea la 250 grade C pentru 10 min cu abur iar apoi scadem temperatura la 210 grade C si mai coacem 30-40 minute fara abur.

9) Este coapta cand lovita cu degetul in partea de jos, suna a gol. Se lasa la racit pe un gratar de sarma.

4 comments on “Paine cu seminte (Sourdough Seed Bread)

  1. Toncean Sidonia
    19 Martie 2013

    Imi place mult ce am gasit aici….E minunata painea facuta in casa….si miroase asa frumos…..!
    De aproape 5 ani nu mai cumparam paine din oras. O mancam pe cea care o fac eu in masina de paine.
    Minunata ideea cu maiaua….musai trebuie sa incerc si eu.Multumesc pentru idee….
    Am vrut sa vad o poza sau sa citesc mai multe despre tine dar….nu am gasit.
    Oricum sper sa ne vedem la alta intilnire ASAT, dar….te rog sa ma tragi de maneca.
    Te tzuc si spor la bucatarit !!!

    • ana
      19 Martie 2013

      Eu fac paine cu maia de 1 an si jumatate deja. Maia am facut-o din apa si faina, o hranesc de 2 ori pe zi cand e iarna iar vara de 4 ori din cauza caldurii. Eu prefer sa o tin in bucatarie intr-un borcanel pentru ca fac paine artizanala de 3 ori pe saptamana. Mi-as dori ca la urmatoarea intalnire sa aduc si cateva paini cu maia pentru o degustare.

      Spor la bucatarit va doresc si eu!

      Numai bine si va mai astept pe blog! O multime de retete si formule de paine mi-au ramas nescrise…

      • Toncean Sidonia
        19 Martie 2013

        De abia astept sa ne intilnim….am asa multe intrebari sa-ti pun….
        Te tzuc cu drag Ana C !

      • ana
        19 Martie 2013

        Ar fi o placere sa ne cunoastem si in realitate nu doar virtual. Am sa va raspund cu mare drag la orice intrebare.

        Cu drag, Ana

Lasă un răspuns

Information

This entry was posted on 12 Octombrie 2012 by in Paine and tagged , , , .

Facebook

Follow Paine si desert on WordPress.com

Calendar

Octombrie 2012
L M M M V S D
« Sep   Dec »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
